Reactie infovergadering dossier Uyttenhove

zondag, 12 april, 2015
Reactie infovergadering dossier Uyttenhove

In onze persmededeling van 7.04 stelden CD&V dat we op de infovergadering van Open VLD op 8.04 een duidelijk antwoord met concrete actieplannen verwachtten ivm sport en cultuur. Zoals alle aanwezigen in de zaal, zijn we op onze honger gebleven. Na 50 minuten uitleg over de historiek van het dossier (wat al diverse keren en via vele kanalen uitgelegd werd) slaagde de burgemeester erin om nauwelijks 10' uitleg te geven over de nabije en iets verdere toekomst!

Rond de problematiek van de verlenging van de milieuvergunning lijkt Open VLD Uyttenhove te willen uitkleden om de zaal toch voldoende brandveilig te maken: men spreekt over verwijderen van het vals plafond en het houten plafond in de gang naar de toiletten. De aantrekkelijkheid van de zalen zal hierdoor niet verbeteren natuurlijk, maar nog liever dit dan alternatieven te moeten zoeken voor de verenigingen. Hierover repte de meerderheid met geen woord, maar dit kunnen alleen slechtere oplossingen zijn. De infovergadering was in die zin dat ook voorbarig en ongelukkig qua timing aangezien er nog geen uitsluitsel is over de beoogde verlenging met 2 jaar van de milieuvergunning.

Nog meer dan deze tijdelijke situatie waren we zeer ontgoocheld over de alternatieven voor de toekomst die voorgesteld werden. Ondanks het feit dat Open VLD al 2 jaar verklaart te werken aan een plan B (en ook C, leerden we) bleven de voorstellen hieromtrent zeer vaag. Dit getuigt niet van een kordate aanpak die het dossier weer in een stroomversnelling moeten brengen. We verwachtten al een duidelijk uitgewerkt voorstel, maar dit werd helemaal niet voorgesteld. Open VLD gaf ook geen enkele informatie over de toekomstige locatie van de jeugdverenigingen die nu op het terrein van Uyttenhove actief zijn.

Wat CD&V echter het meeste stoort aan de beperkte voorstelling van de alternatieven voor de toekomst, is het feit dat Open VLD blijft vasthouden aan een beperkte invulling van sportactiviteiten in Uyttenhove, zowel in plan B (met nieuwbouw) als plan C (renovatie). Met plan B loopt de meerderheid opnieuw het risico op een afkeuring door Ruimte Vlaanderen Gent. Plan C stemt overeen met het CD&V voorstel in ons verkiezingsprogramma van 2012.

Van een nieuwe grote sporthal is beide plannen nergens meer sprake. De beperkte invulling van sport in Uyttenhove is voor ons geen optie. CD&V eist de bouw van een volwaardige, moderne sporthal! Open VLD heeft nagelaten de laatste 2 jaren onderzoek te doen naar alternatieve locaties voor deze sporthal, in de eerste instantie aan de Bosdreef, maar eventueel ook op andere locaties. Dit getuigt van een gebrek aan visie op sport in onze gemeente!
Door sportactiviteiten uit Uyttenhove weg te halen worden de activiteiten op deze locatie verder gereduceerd, wat de druk op de buurt zeker mee zal reduceren.

CD&V verwacht van Open VLD op korte termijn echte voorstellen, zowel voor cultuur als sport.

Dirk Van Nieuwerburgh
CD&V Lochristi