We kennen allemaal wel het ‘Vliegveld van Hyfte’.  In de jaren 60 is het landbouwgebied tussen Veldstraat en Smalle Heerweg opgespoten met zand uit de nieuwe Gentse dokken.  Het met zo’n 4 meter verhoogde landschap kreeg de vorm van gekruiste landingsbanen, maar een vliegtuig heeft er gelukkig nooit geland.  Het terrein is daarna nog lang benut door lokale landbouwers, en zou op termijn ook ooit terug landbouwgrond worden, en een deel bosgebied.  Maar de plannen zijn toch enigszins gewijzigd.  CD&V Lochristi ging op onderzoek uit.

De vergunning voor het winnen van zand op het ‘vliegveld’ loopt nog tot eind 2018.  Daarna volgt er nog een vergunning van 2 jaar voor het storten van baggerslib, om zo de gemaakte put te dempen.  Die gigantische put strekt zich intussen uit van de visvijver in de Oostakkerse Drieselstraat tot helemaal aan de Hijftestraat, en is op sommige plekken tot 20 meter diep.  Het mag duidelijk zijn dat het volledig dempen totaal onmogelijk is.  Herstelling van het landbouwgebied is dus uitgesloten.

Het Vlaams Gewest werkt momenteel aan plannen voor de reconversie van het terrein na 2020, en het Agentschap Natuur en Bos moet die ontwikkeling op zich nemen.  De plannen krijgen stilaan vorm.  Het kleinste deel op Gents grondgebied wordt daarbij grotendeels gemengd bos, het militair domein wordt geïntegreerd, maar de visvijver zou blijven.  Dit deelgebied wordt de eerste fase.

Het deel van het Oud Vliegveld op grondgebied Lochristi wordt omgevormd tot een natuurgebied, met uiteenlopende types landschap, én met behoud van een flink deel van de waterplas.  Dit gebied zou dan heel toegankelijk worden voor de natuurliefhebber, wandelaar, natuursporter of genieter.  Maar het zou ook doorkruist worden door fietspaden voor een uitnodigende doorwaadbaarheid en korte verbindingslijnen.

Rondom het terrein, vooral aan Oostakkerse kant en langs de Smalle Heerweg, zijn 100 ha aangeduid als landbouwgrond met latere bestemming bosgebied.  Als de landbouwactiviteit wordt stopgezet, kan die 100 ha dus bebost worden, als uitbreiding van het nieuwe natuurgebied.  Een natuurgebied legt daarnaast ook beperking voor bemesting op voor de rondgelegen percelen.  En intussen begrazen de vele eenden lustig de omliggende weiden.  Dus heel wat kopzorgen voor de nabije land- en tuinbouwers.

Kortom, de ontwikkeling van het Vliegveld ziet er veelbelovend uit, heeft heel wat potentieel en mogelijkheden voor Lochristi en haar bewoners, maar heeft ook enkele aandachtspunten.  Aan het gemeentebestuur om de gigantische kans die zich aanbiedt met beide handen te grijpen en pro-actief mee te werken, zodat Lochristi zelf impact heeft op de definitieve invulling.

Gent is duidelijk een voortrekker in dit verhaal, en wil het gebied uitwerken tot een 4de groenpool rond haar stad.  Het gemeentebestuur van Lochristi blijft echter ook in dit verhaal monddood.  Aan de kant blijven staan en afwachten is in deze geen goede raadgever.  Hoog tijd voor ons democratisch bestuur om mee aan de kar te trekken, en de plannen in een definitieve plooi te leggen die Lochristi, haar bewoners en landbouwers, haar sporters en natuurliefhebbers ten goede komt.  Hoog tijd om wakker te schieten en zelf mee Lochristi vorm te geven.  Wijs niet naar anderen, en neem zelf de bestuurlijke verantwoordelijkheid op.

Lochristi heeft nood aan meer natuur, meer ruimte voor (natuur)sport, maar moet ook de mogelijkheden van de omliggende bewoners en bedrijven vrijwaren.  Een unieke mogelijkheid biedt zich aan die we niet zomaar, toekijkend van de zijlijn, mogen laten voorbijgaan.  Wij van CD&V zijn alvast bereid om hier het voortouw te nemen, met jouw steun.

Kristof De Clercq- Bestuurslid