Een project waar -over partijgrenzen heen- jaren zeer hard en constructief aan gewerkt is, nadert zijn hoogtepunt! Het Lokaal DienstenCentrum ‘Fazantenhof’ opent op zaterdag 30 september 2017 eindelijk zijn deuren!

De nood aan een dienstencentrum in onze gemeente is groot, zéér groot! De investering in het gebouw, personeel en activiteiten is dan ook meer dan ooit te verantwoorden. Temeer dat dankzij de overtuigende tussenkomsten van de CD&V fractie in de O.C.M.W. raad, de Open VLD meerderheid overstag is gegaan, en mee heeft gekozen voor het aanvragen van VIPA subsidies bij de Vlaamse Overheid. Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen keurde het project goed, waardoor het O.C.M.W. van Lochristi een subsidie kreeg toegewezen van meer dan 600.000 euro! Twee vliegen in één klap, Lochristi heeft zijn LDC én de Lootse belastingbetaler vaart er wel bij!

Het Fazantenhof zal een zeer toegankelijk ‘huis’ zijn waar alle inwoners van onze gemeente elkaar kunnen ontmoeten en sociale contacten kunnen onderhouden en/of uitbouwen! Het - volledig rolstoeltoegankelijke - LDC zal elke werkdag geopend zijn van 9 u tot 17u (tijdens de lente en zomer tot 17u30) en naast een waaier aan sportieve, recreatieve en vormende activiteiten ook heel wat diensten aanbieden. Er zal ook een meld- en trefpunt voor mantelzorgers in worden opgenomen.
In het restaurant zal iedereen tijdens de middag terecht kunnen voor een gezonde maaltijd en in de loungehoek kan er in een rustige omgeving bijgepraat of gelezen worden. In de cafetaria kan iedereen dan weer terecht voor een frisse pint, een koffie,… of ander lekkers. In de nieuw aangelegde groenzone zal er een functionele eye-catcher te vinden zijn, waar bezoekers in open lucht kunnen genieten van wat rust.
De activiteitenkalender is trouwens al behoorlijk gevuld met o.a. een maandelijkse pannenkoekenbak, kaartingen, Bingo, Scrabble, spelletjesnamiddagen, een mosselfestijn, een filmforum, enz…
De ganse activiteitenkalender kan geraadpleegd worden via de website van het O.C.M.W. nl, http://www.ocmwlochristi.be/website/9-www/1619-www.html of via de Facebookpagina https://www.facebook.com/dienstencentrumFazantenhof/ !

Verder zal er ook beroep kunnen gedaan worden op een kapper, een pedicure, boodschappenhulp, enz…

Ook voor de vele verenigingen die onze gemeente rijk is zal het dienstencentrum zijn nut bewijzen. Er wordt hen immers de mogelijkheid geboden om aan democratische prijzen één of meerdere moduleerbare vergaderzalen te huren.

Wij nodigen jullie allemaal heel graag uit om tijdens het openingsweekend een bezoek te brengen aan deze architecturale parel en een kijkje te nemen in de nieuwe wondere wereld van het ‘Fazantenhof’!

Gunther Landuyt
Fractieleider O.C.M.W. raad