Op de GR van 29.08.2015 werd het ontwerpplan voor het nieuwe Lodejogebouw besproken en goedgekeurd. CD&V heeft ingestemd met dit plan, omdat we in ons verkiezingsprogramma van 2012 ook al voorstelden om het Lodejogebouw om te vormen tot een gebouw voor bredere culturele activiteiten in het centrum van Lochristi.

Er komt naast een apart gedeelte, exclusief voor het jeugdhuis, ook enorm veel extra ruimte die voor bredere culturele activiteiten kan gebruikt worden. Enerzijds komen er repetitielokalen in de kelder die muziekgroepen moet toelaten om te repeteren zonder geluidshinder voor de buren. Anderzijds komt er achteraan een grote zaal voor culturele activiteiten: fuiven voor jongeren, toneelvoorstellingen, muziekoptredens, enz. die door onze (jeugd)verenigingen georganiseerd worden. In deze zaal komt een wegklapbare tribune.

Vooraan in het gebouw zullen ook 2 vergaderzalen voorzien worden, die opnieuw gebruikt kunnen worden door onze verenigingen.
Daarnaast behoudt Lodejo ook een eigen ruimte in het gebouw voor de werking van het jeugdhuis.

Aan de toegankelijkheid voor minder-validen is ook gedacht door het plaatsen van een lift tussen voor-en achtergedeelte.

Wij zien in ieder geval uit naar deze verbouwing, maar hebben toen wel 2 kritische vragen gesteld:

1. Onderzoek ook nieuwe faciliteiten voor jeugdhuis De Beeste in Zaffelare, die nu ook regelmatig problemen hebben met de buren. Daar is geen onmiddellijk antwoord op gekomen. We volgen dit verder op in de plannen voor 2017 en 2018.
  2. Zorg voor een tijdelijk onderkomen voor jeugdhuis Lodejo tijdens de werken én ook voor de Wereldwinkel. Officieel hebben we nog geen info hierover, maar De Kring in de Dekenijstraat is een optie die nog in beperkte mate bestaat voor Lodejo. De Wereldwinkel verhuist naar het huis naast de Kringloopwinkel.

Het technisch dossier, dat de basis is voor het indienen van offertes, is echter nog niet voor bespreking en goedkeuring op de gemeenteraad voorgelegd.

Natuurlijk blijven we dit dossier op de voet volgen.

Dirk Van Nieuwerbrugh - fractievoorzitter gemeenteraad