Op 26 januari bracht CD&V zijn traditionele gelukwensen uit aan zo’n 150 verzamelde leden, sympathisanten en gelijkgestemde burgers.  Er was heel wat ‘schoon volk’ op de afspraak, en die mochten uiteraard genieten van een verzorgd natje en droogje.  WIJ staan ten dienste van onze burger, en op zo’n dag doen we extra ons best.

Voorzitter Rita De Vylder was verheugd zovelen welkom te heten, en strooide dan ook met de allerbeste gelukwensen en bedankjes alom.  Zij duidde daarnaast ook op de grote uitdagingen die ons het komende jaar te wachten staan, met in de eerste plaats de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.  WIJ rekenen op de steun van jullie allemaal om de christendemocratische waarden, en de beleidspunten waar CD&V voor staat en gaat, te mogen vertalen in realisatie in Lochristi.

Fractievoorzitter Dirk Van Nieuwerburgh blikte wat verder vooruit op de komende verkiezingscampagne, en lichtte al een tip van de sluier op door enkele van onze speerpunten op te werpen voor de komende beleidsperiode.  Een ambitieus programma staat op stapel, om de burger te overtuigen dat het anders en beter kan.  Want stilstaan is achteruitgaan, en WIJ staan klaar om Lochristi weer op de rails te krijgen, op de weg vooruit.  Meer en gedetailleerder programmapunten zullen volgen, en onze kandidaten zullen die graag van burger tot burger duiden.

Onze gastspreker Mieke Van Hecke, lijsttrekker in Gent maar van Lootse oorsprong, gaf een zeer bevlogen en geanimeerde speech, om ons allemaal een hart onder de riem te steken.  Ze was in vorm, zoals het dan heet.  Aan motivatie zal het ons niet ontbreken, maar het was voor de CD&V-ploeg in elk geval zeer inspirerend.  Net als de steun van de vele aanwezige regionale mandatarissen.

Uitsmijter was de uitreiking van het ‘Oranje Ei’.  Secretaris Steven Schoonjans mocht die met vreugde overhandigen aan een uiterst warm sociaal-menselijk initiatief. Het Oranje Ei 2018 ging naar het samenwerkingsinitiatief tussen vzw Humain en Lodepot. Sinds begin februari 2017 tot eind juni 2017 verzamelden deze mensen elke woensdagavond dekens, warme kledij, babybenodigdheden, voedsel in de bovenlokalen van Jeugdhuis Lodejo. Vrijwilligers van Lodejo sorteerden er samen met de vrijwilligers van vzw Humain maandenlang kledij en voedsel die om de 2 weken naar de vluchtelingenkampen in Noord-Frankrijk werden gebracht. Een initiatief dat zeer mooi aansluit bij het WIJ-verhaal van CD&V!

Het hoogtepunt van de avond was misschien toch de voorstelling van de nieuwe kandidaten voor de komende verkiezingen.  De bekende gezichten van onze mandatarissen zijn aangevuld met nieuwe namen.  Bekende namen die zich al jarenlang onverdroten inzetten voor onze gemeente, in de vele adviescommissies en bestuurlijke organen, en die een zeer constructieve bijdrage leveren aan het beleid vanop de oppositiebanken.  Nieuwe gezichten die frisse ideeën aanbrengen, een nieuwe dynamiek en elan teweegbrengen, en vol ambitie de uitdaging aangaan.

Deze sterke persoonlijkheden uit alle geledingen en windhoeken van onze gemeente, vormen de ruggengraat van onze ploeg, die de komende maanden nog verder wordt aangevuld.  Samen gaan we naar de kiezer met een sterk en eendrachtig programma, maar met individuele accenten.  Samen voor jouw belang, voor de toekomst van Lochristi.

Foto's kan u hier bekijken: Nieuwjaarsreceptie 2018

Kristof De Clercq – ook jouw kandidaat voor de weg vooruit.