Een toepasselijke term voor wat de voorbije jaren gebeurde met het skatepark van Lochristi. In 2011 werden de Lootse skaters erkend door de bouw van een skatepark in de Koning Albertlaan en kregen zo hun plek in het jeugdlandschap van Lochristi. De vreugde was echter van korte duur, slechts twee maanden later stroomden de geluidsoverlast klachten binnen vanuit de buurt of eerder vanuit één buur. Bij de bouw van het skatepark was de bijbehorende geluidsoverlast niet mee in rekening gebracht. Het ging al snel van gebruiksreglementen en camera’s, naar een tussenkomst van het vredegerecht tot een dagvaarding aan de deur van de gemeente Lochristi. In 2015 besliste de rechtbank van eerste aanleg het skatepark te sluiten tot ongeloof van gemeentebestuur, jeugdraad en vele jongeren.

Skaten is één van de vele jeugdculturen die binnen de diverse poel van jongeren bestaat. Jongeren zijn een groep die niet in zijn geheel bekeken mag worden. Er is een grote diversiteit binnen de jongeren met verschillende interesses, ideeën, passies... Deze diversiteit aan jongeren verdienen elk hun plekje binnen de maatschappij, maar ook in het landschap.De jongeren moeten benaderd worden als experts binnen hun eigen jeugdcultuur. Hierop heeft de jeugddienst van Lochristi goed ingespeeld door een ‘werkgroep skate’ op te richten en hen te ondersteunen in het zoeken naar een plaats in de Lootse maatschappij en landschap.Deze vonden zij voorlopig op de speelplaats van de gemeentelijke basisschool en in jeugdhuis De Lodejo.

Op 27 maart 2017 kwam het tot een definitieve sluiting van het skatepark. Opnieuw blijven de jongeren strijden voor hun erkenning in Lochristi en organiseerden op 21 mei een tweede editie van Skate 4 Lo. Een dag vol skatelessen en skate competities. Hiermee willen ze laten zien dat skaten in Lochristi leeft en een eigen plek verdient. Stijn Van De Velde, actief lid van de werkgroep, “ ​De opkomst voor skate 4 lo was niet super denderend maar er zijn toch heel wat ouders kinderen en buurtbewoners langs geweest om hun steun te tonen.Voor de toekomst zou het mooi zijn moest er een nieuwe skateplek in lochristi komen waar jongeren en kinderen hun hobby op een veilige plaats kunnen uitoefenen.”
​

​ Als we kijken naar vele buurgemeenten/-steden, zien we de skateparken uit de grond rijzen. Zo werd er in Oostakker bijvoorbeeld in het midden van een woonwijk een kleine skate ruimte voorzien. Ook in Lochristi moet er opnieuw op zoek gegaan worden naar een nieuwe ruimte voor de skaters. Er werden al enkele mogelijke pistes bekeken. CD&V wil in de volgende legislatuur dit probleem dan ook oplossen en zetten dit alvast op onze agenda.

Ase Van de Vijver - bestuurslid